Plantes medicinals per perdre pes (1)

A les farmàcies, podem trobar nombrosos preparats a base de plantes medicinals, que combinats amb una alimentació saludable i la pràctica regular d’exercici físic poden ser molt útils per aconseguir una reducció progressiva del pes corporal. També, són molt apropiades per mantenir un pes estable després de seguir una dieta.

Les plantes medicinals poden actuar sobre el control del pes principalment de tres maneres:

  1. Produint sensació de sacietat
  2. Inhibint la lipogènesi (transformació de sucres en greixos)
  3. Augmentant la termogènesi (metabolisme crema-greixos)

A aquest article, parlarem de les plantes saciants.

Plantes saciants

Les plantes amb qualitats saciants contenen gran quantitat de fibra soluble rica en mucílags i polisacàrids que tenen capacitat de retenir molta aigua formant gels viscosos. La sensació de sacietat es produeix ja que en contacte amb l’aigua aquests augmenten considerablement de volum i llavors, ajuden a reduir la quantitat d’aliments ingerits.

Altres avantatges d’aquest tipus de fibra són que ajuda a disminuir els nivells de colesterol, especialment el colesterol dolent (LDL), i que millora el trànsit intestinal evitant el restrenyiment.

Alguns exemples de plantes vegetals saciants serien el fucus i el glucomanà del konjac.

 

Fucus

El fucus prové de diferents espècies d’algues, especialment de Fucus vesiculosus, i conté com a polisacàrid principal l’àcid algínic que és capaç d’augmentar de volum unes 35 vegades al entrar en contacte amb l’aigua.

També conté vitamines i iode, de manera que les persones amb problemes a la tiroides hagin de parlar amb el metge abans de començar a prendre’l.

La dosis recomanada és de 300-900 mg al dia repartits en 3 preses i administrats uns 15-30 min abans del menjar juntament amb un gran got d’aigua.

En cas de prendre altra medicació, és recomana distanciar l’administració dels medicaments i del fucus 1 o 2 hores.

 

Glucomanà del konjac

El glucomanà del konjac és un polisacàrid que s’obté dels tubercles de Amorphophallus konjac i que augmenta més de 100 vegades el seu pes en aigua provocant així la sacietat. Estudis clínics han demostrat en pacients obesos que la dieta hipocalòrica acompanyada de la ingesta de glucomanà és més efectiva en la pèrdua de pes que la dieta en solitari.

El glucomanà però, també produeix un descens de la glucèmia postprandrial el que fa que els diabètics hagin de parlar amb el metge abans de prendre’l.

La dosis recomanada és de 3 -3,6 g al dia repartits en 3 preses i administrats de la mateixa manera que el fucus.