Plantes medicinals per perdre pes (2)

Tal com vam veure a l’article anterior, les plantes medicinals poden actuar sobre el control del pes principalment de tres maneres:

  1. Produint sensació de sacietat
  2. Inhibint la lipogènesi (transformació de sucres en greixos)
  3. Augmentant la termogènesi (metabolisme crema-greixos)

En aquest article explicarem i posarem exemples de plantes medicinals que inhibeixen la lipogènesi o augmenten la termogènesi.

Plantes inhibidores de la lipogènesi

La lipogènesi és un procés metabòlic mitjançant el qual el cos converteix els hidrats de carboni de la dieta en àcids grassos que s’emmagatzemen, és a dir, és el procés que transforma els sucres que mengem en greixos que s’acumulen. Per tant, les plantes que inhibeixen aquest procés eviten l’acumulació de greixos i ens poden ajudar a perdre pes.

Un exemple seria el fruit de la garcinia.

Fruit de la garcinia

El fruit de la garcinia o “tamarindo” (Garcinia cambogia) s’ha utilitzat des de l’antiguitat per tractar diferents malalties com hepatitis, laringitis, infeccions bucals… Actualment, però, s’ha posat de moda degut a la capacitat que té d’inhibir un dels enzims responsables de la lipogènesi.

A més a més, la garcinia produeix també un descens en la formació de colesterol, sobretot del colesterol dolent (LDL), una lleugera sensació de sacietat i un lleuger augment d’energia.

La dosis recomanada és de 500-1000 mg al dia repartits en 2-3 preses i administrats uns 30-60 min abans del menjar.

No és aconsellable utilitzar-lo quan s’està seguint una dieta hipocalòrica, ja que aquestes són pobres en carbohidrats i la garcinia actúa principalment sobre aquests. Tampoc és recomanable utilitzar-lo en cas de ser diabètic o si es prenen també plantes saciants riques en fibra.

 

Plantes amb activitat termogènica

Una substància termogènica és aquella capaç d’augmentar la temperatura corporal amb l’objectiu de produir certes reaccions metabòliques relacionades amb la crema de greixos i la reducció del teixit adipós.

Durant la termogènesi s’inicia una transformació de les calories, que procedeixen del greix corporal, en energia i d’aquesta manera, s’incideix en el metabolisme i s’accelera la taxa metabòlica. Un metabolisme lent dificulta la pèrdua de pes ja que és més difícil cremar els greixos i per això les plantes termogèniques són ideals per persones que tinguin una activitat metabòlica lenta.

Malgrat això, els suplements termogènics no garanteixen una pèrdua de pes determinada. Per aconseguir perdre pes és important que vagin combinats amb una bona alimentació i la realització d’activitats esportives anaeròbiques o de cardio ja que són les més apropiades per cremar greix.

Alguns exemples de plantes vegetals termogèniques són la fulla de te, la fulla de mate, el guaranà, els gerd o el cafè verd.

Fulla de te verd

La fulla de te prové de la planta Camellia sinensis i, des del punt de vista comercial, podem distingir tres tipus de te: el te verd, el te negre i el te oolong. El que produeix més beneficis per a la salut és el te verd ja que és el que conserva més polifenols i aquests són els responsables de la majoria dels beneficis.

El te té activitat termogènica gràcies als polifenols que augmenten la concentració d’adrenalina als adipòcits fent que s’iniciï la termogènesis i a la cafeïna que ajuda a que aquest procés  continuí.

A més de termogènic, el te també és diürètic, antioxidant i, si es consumeix regularment, produeix una disminució del colesterol total i dels triglicèrids.

La dosis recomanada és de 1.400 mg al dia repartits en 2 preses (esmorzar i dinar) i durant un període de 3 mesos.

Guaranà

El guaranà és una pasta rica en bases xàntiques com la cafeïna i la teobromina que s’obté de les llavors torrades i polvoritzades de Paullinia cupana.

El guaranà presenta activitat termogènica ja que, com hem vist amb el te, la cafeïna permet que la termogènesi s’allargui i continuï durant més temps.

Al igual que el te, el guaranà també incrementa la diüresi i té propietats antioxidants.

Al contenir cafeïna, el guaranà està contraindicat en persones amb al·lèrgia a les bases xàntiques, a pacients amb alteracions cardiovasculars greus i en cas d’úlcera gastroduodenal, epilèpsia, insomni, embaràs o lactància. També, és important recordar que no s’ha d’associar amb altres estimulants (ginseng, eleuterococo, cola…) i que pot produir insomni i nerviosisme.

La dosis recomanada és de 3 grams al dia repartits en 3 preses i es recomana no prendre’l abans d’anar-se a dormir a causa del seu contingut en cafeïna.

 

Abans de decidir quin complement per perdre pes utilitzareu és important que demaneu consell a un professional sanitari i recordar que per aconseguir una reducció del pes corporal és important combinar aquests complements amb una alimentació saludable i amb la pràctica regular d’exercici físic.