Alteracions gàstriques

Alteracions gàstriques: pirosi i dispèpsia

La cremor d’estómac o acidesa gàstrica (pirosi) és un trastorn molt comú, tothom l’ha patit alguna vegada i especialment les dones embarassades. La causa sol ser un àpat copiós que omple l’estómac a vessar, però també pot ser per una malaltia de reflux gastroesofàgic, per un espasme esofàgic o per alguns medicaments (AINEs, antidepressius…). El tabac, l’estrès i l’ansietat també poden causar l’acidesa estomacal. A més, de problemes bucals com ara càries o gingivitis, i afeccions com la laringitis o la faringitis.

Es produeix per un mal funcionament del càrdies, el punt de pas dels aliments des de l’esòfag a l’estómac. Com que no tanca bé, permet el pas cap amunt dels fluids gàstrics, sucs molt àcids i agressius que l’estómac resisteix però que poden irritar o inflamar les parets de l’esòfag. Això es manifesta amb la característica sensació de cremor o coragre. 

La dispèpsia funcional o indigestió es manifesta amb dolor o molèsties per una sensació de plenitud havent dinat, o de sacietat abans d’acabar. L’estómac s’omple de seguida i s’allarga la sensació de tenir-hi encara el menjar. Pot provocar cremor, distensió abdominal (inflor), nàusees o vòmits, gasos o eructes. La sensació pot ser contínua o intermitent, en relació amb els àpats o sense relació. 

La dispèpsia que apareix sense cap malaltia, sembla estar relacionada amb alteracions de la motilitat digestiva i altres factors fisiològics com una hipersensibilitat visceral, canvis en la posició dels aliments dins l’estomac, i alentiment del buidat gàstric. També hi estaran relacionats factors genètics i psicològics. S’agreuja en situacions d’estrès, àpats abundants i grassos, i amb alguns aliments i begudes.

Tractament

Tant la cremor com la indigestió es poden evitar simplement amb una bona dieta i uns bons hàbits: 

1.Eviteu els grans àpats i el menjar a deshores. 

2.Cal repartir els aliments del dia en 5 o 6 àpats més petits. Cal mastegar-los conscientment i sense presses. Seguiu una dieta saludable, rica en fruites i verdures fresques que son riques en vitamina C i fibra, limitada en proteïnes càrnies i també en greixos, de l’aliment mateix o de la seva preparació (fregits, salses…).

3. Eviteu la ceba, el tomàquet i els seus derivats, els làctics grassos, la cafeïna (cafè i te), la xocolata, la menta i els cítrics. Eviteu també els plats greixosos, molt condimentats o picants, que són pesats de pair i generen molt més àcid. .

4.Eviteu el sobrepès, manteniu un IMC adient. 

5.Eviteu vestir cinturons cenyits i roba estreta que pressionen sobre l’estómac. 

6.Cal fer exercici habitualment, evitar l’alcohol i deixar el tabac. Convé caminar o fer alguna activitat suau en posició dreta, mentre es fa la digestió (2-4 hores). No aneu a dormir, ni us estireu, fins haver fet la digestió. Pot ser convenient dormir amb el capçal una mica aixecat (15-20 cm). 

7.Eviteu l’estrès i l’ansietat. 

8.No prengueu gaire llet, pot fer rebot.

Els aliments aconsellats per alleugerir les molèsties són: sucs d’aranja o de raïm després de dinar, pomes, pinya o papaia, senceres o en suc, iogurts, molla de pa, aigua mineral oligometàl·lica.  Exemple, Vichy Catalan.

Complements

1. No prengueu antiinflamatoris tipus AINE, bifosfonats, corticosteroides, potassi, ferro, orlistat, metformina, miglitol, teofil·lina, Ginkgo biloba…
2. Preneu productes probiòtics.
3. Podeu prendre infusions digestives de camamilla, fonoll, regalèssia o anís.
4. Podeu posar-vos una estoreta tèrmica, si el dolor és espasmòdic

La dieta equilibrada i uns bons hàbits de vida mantenen controlada la dispèpsia i l’acidesa gàstrica. Si tot i així es pateix amb una certa freqüència, cal consultar el metge per aclarir que no es tracta d’una malaltia crònica per reflux gastroesofàgic o altres alteracions funcionals.